fallback

Готви се забрана за пушене на бездимни цигари на закрити обществени места

Промени в Закона за здравето предвиждат забрана за пушене в пристройките с найлони на заведенията

14:20 | 07.08.18 г. 31
Автор - снимка
Редактор

Още по-строги забрани за пушене на закрито предвижда проект за промени в Закона за здравето, публикуван за обществено обсъждане днес. Съществуващите досега ограничения се разширяват - затягането на режима се отнася както за типа тютюнево изделие, така и за местата, на които ще е позволено пушенето.

Предвижда се да бъде забранено пушенето на бездимни и електронни цигари на закрити обществени места. Забраната ще важи и за употреба на наргилета. Завишават се санкциите за нарушителите и се разширяват контролните органи, които да следят за спазването на правилата.

Становища с предложения по проекта се приемат до 5 септември тази година.

Предлага се да се разшири обхватът на забраната за тютюнопушене в закритите обществени места и на някои открити обществени места, като се регламентира и забрана за пушене на изделия за водна лула, несъдържащи тютюн.

Потребителят на водна лула (наргиле) вдишва токсични вещества, които се срещат и в стандартните цигари, но при наргилето въглените, чрез които се разпалва сместа, засилват вредите за здравето. За разлика от пушенето на цигара, при пушенето на наргиле значително е завишен рискът за здравето, тъй като експозицията на организма на токсичната смес е много по-голяма от експозицията при пушене на цигара – до няколко десетки пъти повече, посочва се в мотивите към тази забрана. 

С предложението се цели промяна на модната тенденция сред младите хора за групово пушене на наргиле. Очаква се в крайна сметка да се стигне до намаляване на вредите върху здравето при пушене на наргиле, в т.ч. и от пасивното пушене.

Дават се и правомощия на държавен здравен контрол от регионалните здравни инспекции да следи за спазване на установените забрани за пушене на наргилета.

Въвеждат се санкции за управителя на обект, допуснал пушене на наргиле в закрито обществено място. Санкциите предвиждат включително спиране експлоатацията на обект за определен срок в случаите на повторно нарушение на забраната за пушене на тютюневи изделия и наргилета.

Въвежда се забрана за предлагането и продажбата на деца освен на алкохолни напитки и тютюневи изделия, също така и на изделия, свързани с тютюневите, като тук се включват и изделията за водна лула, несъдържащи тютюн.

Създават се нови дефиниции на понятията „тютюневи изделия“, „изделия, свързани с тютюневите изделия“ и „изделия за водна лула, несъдържащи тютюн“ с цел постигане на пълна яснота при прилагане на закона. Според дефиницията за "тютюневи изделия" това са всички, които могат да бъдат консумирани и са съставени дори и частично от тютюн, което означава, че в обхвата попадат и електронните и бездимните цигари. 

Прецизира се и дефиницията на понятието „закрито обществено място“, което на практика забранява пушенето в пристройките с найлони. За „закрито обществено място“ ще се счита всяко пространство, покрито с покрив и оградено с най-малко три стени/страни, независимо от наличието на отваряеми прозорци или други отвори, без оглед на материала, използван за покрива, стените/страните и без оглед на това дали конструкцията е постоянна или временна.

В мотивите си вносителят посочва, че от въвеждането на забраната за тютюнопушене през 2012 г. сме свидетели на множество нарушения, които бяха обяснявани с произволното тълкуване на понятието за закрито място – през лятото се отваряха прозорците и се считаше, че даден обект вече не е закрит, а през зимата на тротоарните площи се изнасяха маси, които бяха плътно запечатвани с различни платнени или полиетиленови ограждения, в които се разрешаваше тютюнопушенето.

Разширява се кръгът на контролните органи, които да установяват самостоятелно нарушенията на забраната за тютюнопушене и пушене на изделия за водна лула, несъдържащи тютюн, като наред с държавните здравни инспектори от регионалните здравни инспекции към контролните органи се включват и контролните органи на инспекцията по труда, контролните органи на областните дирекции по безопасност на храните, полицейските органи и лица, определени от кметовете на общините. Завиша се и контролът, като се залага държавен здравен инспектор да може да изпълнява временно дейности по държавен здравен контрол на територията на друга област.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:26 | 14.09.22 г.
fallback